25 Şubat 2016

Ben DIY'dım : Eski Kot Pantolondan Sırt Çantası


Kot kumaşından bir sırt çantam olsa güzel olurdu diye düşünürken, hazır dikiş makinesi edinmiş ve neler yapabileceğimi araştırırken bir anda kendimi çanta dikerken buldum. Sonuç da ilk denemeye ve dikiş acemiliğine rağmen bence hiç fena olmadı. Hem kot yer bezi olmaktan kurtuldu, hem de yepyeni bir sırt çantam oldu.


Yapılışını anlatamayacağım çünkü planlara göre gitmedi ayrıca zaten becerip beceremeyeceğimi bilmediğim için aşamaları da fotoğraflamadım. Ancak bir kaç uyarı ve püf noktası paylaşabilirim. Gerisi sizin tasarım ve planlama yeteneğinize kalıyor.


Nette araştırdım nasıl yapıldığını ancak genellikle omuz çantası yapmışlar veya küçük el çantaları yapılmış. Sırt çantası yapan çok az. O yüzden tasarımı kendim uydurdum diyebilirim. Lafı uzatmadan gelelim püf noktalara ...


1. Normal boyda bir sırt çantası yapacaksanız,  kadın kotu yetmiyor önce onu belirteyim. O kottan ancak çocuk çantası çıkar. O yüzden ben büyük beden erkek kotu kestim anca yetti, hatta yetmedi :) Çok kumaş çıkacak bir kot yoksa elinizde iki kot kullanırsınız ama renk/ton farkını hesaplayın. 


2. Ele dikmek zor olur. Makine ile dikerseniz ipin rengini unutmayın. Makineye beyaz ip takılı olduğundan ben üşendim lacivert ip takmadım, dikişler ben buradayım diye bağırıyor.

3. Kotun herhangi bir yerinden çantaya sap çıkmıyor. Sapları için gidip ayrıca şerit kumaş (çanta sapı diye satılıyor hobi dükkanlarında) satın almam gerekti. Nette baktığım bir sitede eski sırt çantasının sapını kullanmışlardı. O daha güzel olur tabi. Ama ben de yoktu. 


4. Dikişlerim nizami olmadığı için onları saklamam gerekti. Üstüne bir de beyaz ip kullandığım için 3 yaşındaki bir çocuğun resim karalamaları gibi duruyordu dikişler :) O yüzden artık parçaları kumaş yapıştırıcısı ile iğrenç dikişlerin üzerinde yapıştırarak kapattım.


5. Elime fermuar vardı ben onu kullandım. Fermuardan daha sağlıklı ve pratik bir yöntem bence yok. Kancayla kopçayla falan olmaz diye düşünüyorum. Bu arada bir ayrıntı: ben fermuarı simetrik dikmedim. 
Çünkü şöyle anlatayım, çanta sırtımdayken içinden bir şey alacaksam, sadece sol kolumu çıkartıp çantayı önüme çekiyorum. Eğer fermuar 180 derece açılıyorsa çantanın içindekilerin yere dökülme ihtimali oluyor. Bunu sevmiyorum. Ben de o yüzden, kendi kullanımıma göre uyarlayıp fermuarı yarım çember şeklinde değil de asimetrik diktim. Yani fermuarın başlangıcı aşağıda bitişi yukarıda oldu. 


6. Sapları takarken iyi düşünün. Ayarlanabilir bir sistematik kurmak istiyorsanız dikişten önce iyi hesaplayın. Ben sapları alırken 4 adet de demir halka satın aldım. Sapların çantanın altında sabitlendiği yere direk diktim, yukarıda sabitlendiği yerde ise ikişer halka kullandım. Böylece ayarlanabilir saplarım oldu.


7. Kumaşı keserken iyi hesaplayın. Karşılıklı parçaları (ön ve arka yüzü mesela) simetrik kesebilmek önemli. Ben rastgele kesip, göz kararı diktim maalesef. Sonra da yamuk odu ve söküp tekrar dikmek zorunda kaldım. Misal, iki sapın da çantanın üstünde birleştiği yeri tam ortaya değil de hafif sola doğru dikmişim, çantayı bir taktım resmen yamuk duruyor ! haydiii... sök tekrar dik. Ortalamak biraz zor yani :( 


8. Kotun arka ceplerini genelde çantanın dışında kullanmışlar. Ben telefon koymak için birini içine diktim, diğer cebi ise hiç kullanmadım. Dışında göz yokken daha şık durduğunu düşündüm. 




9. Önemli olan ama benim yapmaya üşendiğim bir konu da astar. Becerebiliyorsanız astar da dikin derim. Olmadı kumaşın kenarlarına muhakkak overlock yapın. Çünkü iplik iplik dökülüyor. Ben becermem diye yapmadım. 


10. Önemli bir husus da çantanın zemini. Alışveriş poşetlerinin dibinde mukavva olur şeklini korusun ve poşet dik dursun diye, bilirsiniz. Onlardan birini kullandım. Çantanın zeminine sağdan ve soldan cepler diktim ve ölçüsüne göre kestiğim mukavvayı ceplerin içine yerleştirdim. Bu şekilde çantayı yıkamak istediğimde mukavvayı çıkarabiliyorum. Bu da önemli, mukavva olmasa çanta heybe gibi dururdu. Bunu da mutlaka hesaplayın.

Aklıma gelenler bu kadar. Acemilikle bu çıktı benden.
Sizce nasıl olmuş???

14 yorum:

  1. Tek kelime bayıldıııımmmmm erkek arkadaşımın eski kotlarından küçük çanta yapmak istedim yarım bir şekilde bıraktım ama bunu görünce muhakkak yapmalıyım dedim şu an.Eline emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok kolay değil açıkçası ama insanın kendi emeğinin neticesi ayrı bir tatlı oluyor :) teşekkürler

      Sil
  2. bence harika olmuş güle güle kullan..

    YanıtlaSil
  3. İlk çanta için gayet başarılı, ellerinize sağlık.
    Yapa yapa öğrenmek biraz zaman alsa da en iyi öğrenme şeklidir. Ben de birkaç tane kot çanta yaptım ama hiç sırt çantası yapmamıştım. Sizi görünce heveslendim :)
    Güle güle kullanın, sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben zor olandan başlamışım :) teşekkürler

      Sil
  4. çok şeker olmuş bayıldım ellerine sağlık ;)

    YanıtlaSil
  5. Ellerine sağlık Burcu, çok çok beğendim. Bu kadar sade bir sırt çantası hiç görmedim, görsem mutlaka alırdım. D.I.Y. çantalar hep süsten püsten geçilmiyor ve biraz amatör duruyor açıkçası, sen o kadar dozunda ve güzel bir iş yapmışsın ki, tam eskitene kadar sürekli kullanmalık bir şey olmuş. Dikiş konusunda azıcık bile becerim olsa denerdim de, hem sabırsız, hem beceriksizim, hayran kaldım azmine.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Evet gerçekten de sade daha güzel oldu. Acemiliği attım. Sabrım yeterse daha güzellerini de yaparım umarım. Bu arada dikiş makinası sandığımız kadar komplike bir alet değil. Ben de çok korkmuştum ama cidden çok kolay. Merakın varsa tavsiye ederim. Kendi tadilatını yapsan bile büyük avantaj çünkü.

      Sil
  6. ben beğenmedim. özellikle içi çok çirkin duruyor. dikiş gizleme teknikleri konusunda biraz araştırma yapmanızı tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  7. neyse ki içi, içinde kalıyor :) tavsiyenizi dikkate alırım, teşekkürler...

    YanıtlaSil
  8. Merhaba içeriğinizi çok sevdim :) İlham verdiniz teşekkür ederim,
    Çantaya gerçekten bayıldım kelimelerim yetmiyor :) O kadar güzel olmuş ki hiçbir kusuru yok :)
    Sadece belki içine daha uzun ömürlü kullanmak açısından iç astar yapabilirsin tabii bu da senin tercihin :D
    Daha yeni yeni başladım dönüştürmeye ve elimdeki malzemeleri çöpe atmamaya :)
    Gerçektende insan bunları yaptıkça hem mutlu oluyor hem de yeni bir kıyafet elde ediyor daha ne olsun :)
    Dıy fikirlerini bu yüzden çok seviyorum isterseniz birde şu yazıya bakabilirsiniz;
    https://www.tarz2.com/kotlarini-donustur
    Aslında blog değil bir ikinci el sitesi yeni keşfettim ve kıyafet aldım bir sorunla karşılaşmadım aksine oldukça yardımcı olan bir site ve iyi durumda kıyafetlerin çoğu...
    Diğerleri ile kıyaslayıp tercih ettiğim bir sitedir inceleyince demek istediğimi anlayacaksınız :)
    Bu benim naçizane önerimdi inceleyebilirsiniz isterseniz :)
    Yeni yazılarınızı ve görüşlerinizi merakla beklemekteyim, sevgilerimle :***

    YanıtlaSil

Bu lafın altında mı kalacaksın ? aaaa :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...